الريجيم الكيميائى هل يسبب الوفاة

  • بواسطة

د. محمد أبو الغيط
الأستاذ بكلية الطب جامعة القاهرة وسكرتير عام الجمعية المصرية الطبية لدراسة السمنة

t]كتير بنسمع عن الريجيم الكيميائي، وعن عدد الكيلوات اللي بيقدر ينزّلها في وقت قصير جداً يعني في أسبوع واحد ممكن الواحد يخسّ خمسة كيلو، ولو استمر يخسّ في الشهر عشرين كيلو.. يعني عصا سحرية لكل مشاكل السمنة والتخن اللي معقدة أغلب الناس… وعلشان طبعاً إحنا متفقين إننا نمشي صح فبجد كان مهم جداً إننا نستشير دكتور "محمد أبو الغيط" مستشار "بص وطل" في حملة (اخسر وزنك.. تكسب صحتك).. يا ترى الريجيم الكيميائي صح ولاّ غلط؟ وهل فيه خطورة على صحتنا لو فقدنا هذا الكم من الكيلوات في هذه الفترة البسيطة؟..[/align]

في البداية يعني إيه ريجيم كيميائي..!!
الريجيم الكيميائي لم تُجرَ عليه دراسات وأبحاث كافية حتى الآن.. وهناك اعتقاد خاطئ أن الريجيم الكيميائي هو اختيار أنواع معينة من الأكل علشان أكلة تحرق سعرات الأكلة التانية.

ولكنه معروف أنه يعتمد على نوعية واحدة من الأكل "بيض فقط أو نوع فاكهة أو بروتين فقط.." مدة طويلة والجسم لا يستطيع هضمها أو امتصاصها طوال الوقت فيتخلص منها دون أن يستفيد منها وده مضرّ جداً على الجسم اللي محتاج كل أنواع الأكل… كمان لما الشخص يكون مطلوب منه أكل نوع واحد في الغالب مش بيقدر يأكل كميات مهما كان نوع الأكل..
الريجيم الكيميائي بيساعد على خروج الميه من الجسم بكميات كبيرة جداً، فطبيعي أن الجسم يخس كويس جداً وهذا ما يبدو من الوهلة الأولى، ولكن المشكلة أن الجسم بيفقد الميه مش الدهون بمعنى لو واحد حب يعمل ريجيم كيميائي لمدة أسبوع ممكن يخسّ بسهولة خمسة كيلو في أسبوع…

ترجمة الخمسة تخسيس فقدان كيلو دهون مقابل فقدان 4 كيلو ميه، وده طبعاً خطر جداً؛ لأن الكيلوات دي بترجع بسرعة جداً بمجرد ما يرجع للأكل تاني.

لكنه بيخسس أوي… إيه الضرر منه؟!

لا ننكر أن الريجيم الكيميائي بيخسس أسرع من الريجيم العادي؛ ولكن ممكن يرفع نسبة "الأستيون" في الدم… وارتفاع النسبة في الجسم إلى حد معين قد يؤذي القلب والكبد والكلى وشبكية العين، وبالتالي لا ننصح أبداً بالريجيم الكيميائي.

اللجوء إلى هذا النوع من الريجيم أحياناً نضطر إلى استخدامه؛ ولكن في حالات خاصة جداً ومحدودة ولفترة قصيرة بمعنى لأسباب قهرية في حالة اضطرار المريض الذي يعاني من السمنة لإجراء عمليات عاجلة قد تهدد حياته؛ فلا بد أن يفقد عدداً كبيراً من الكيلو جرامات.

الريجيم الكيميائي حاجة خلاص بطلت على مستوى العالم حالياً، المسموح به هو لا يتعدى معدل التخسيس من كيلو إلى كيلو ونص في الأسبوع، وبالتالي فيه كتير من الأطباء وخاصة من المطلعين على كل جديد في عالم التخسيس توقفوا عن إعطاء مرضاهم هذا النوع من الريجيم.

هل ممكن الريجيم الكيميائي يسبب الوفاة..!!

ب

الطبع… في الأحوال العادية الريجيم قد يكشف أنواعاً من الأمراض مبكراً فتمكن الإنسان من متابعتها وعلاجها، وده في صالحه… وخاصة أمراض الغدد الصماء ومشاكل المبايض وفقر الدم وارتفاع نسبة الكوليسترول أو مرض السكر والضغط وغيرها…

ولكن الريجيم الكيميائي قد يقضي على المريض قبل أن يكتشف مرضه؛ مثلاً لو مريض عنده مشاكل في القلب وهو مش عارف ممكن تحصله مشكلة يدفع حياته ثمناً لهذا النوع من الريجيم.
علشان كده استشارة الطبيب حاجة مهمة جداً وإجراء الفحوصات والتحاليل المطلوبة شيء ضروري قبل الانتظام في الريجيم بشكل عام.

ولو المريض مش قادر يتابع مع دكتور يعمل إيه!!..
ولو المريض مش قادر يتابع مع دكتور؛ فمن الحكمة أنه لا يتبع ريجيم كيميائي أو ريجيم سريع؛ لأنه قد يدخله في دوامة من المشاكل والأمراض التي هو في غنى عنها.

ويلجأ إلى نظام غذائي متوازن، وإحنا في "بص وطل" بنحاول ننشر أنواع معتدلة من الريجيم لكل الناس… وبالطبع هاكون معاكم في أي استشارة خاصة بالريجيم… المهم نبدأ نهتم ونشوف ونراقب أنواع الأكل اللي بنتناولها طول النهار.

لاحول ولاقوة ألا بالله !!

الله يسعدك ياقلبي نبهتيني اناحاليا اسوي ريجيم كيميااائي والله يستر لازم اخليه واسوي ريجيم ثاني ..

استغفر الله استغفر الله

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك … لك مني أجمل تحية . موفق بإذن الله … لك مني أجمل تحية .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.